Michaela Chytilová – Chráním značky, chráním příběhy

chytilova-foto-mensi

Můj příběh nezačíná žádnou vizí, bezvadným nápadem nebo zachycením příležitosti, která šla kolem. Byla jsem zaměstnancem, celkem spokojeným, bez ambice být vlastním pánem. Práce mě bavila. Pak však došlo ve firmě ke generační výměně a s novým vedením jsem si mírně řečeno nerozuměla. Došlo to tak daleko, že jsme dala výpověď, aniž bych věděla, co budu dělat dál. Ve stejný den jsem potkala kamaráda, se kterým jsme zašli na kávu a povídali si. Z kávy byla večeře a u několikáté sklenky vína mi položil jednoduchou otázku. „A proč nejdeš dělat to, v čem jsi dobrá?“ Ukázalo se, že to byla nejdůležitější otázka mého života. Do týdne jsem měla dohodnutý pronájem kanceláře a otevřela jsme si svoji první kancelář. Dnes mám již založenou společnost a vlastní zaměstnance.

 

misa_foto

 

Již rok spolu s Alenou Ratajovou budujeme projekt Fenomén značky. Připravujeme nejrůznější akce pro podnikatele jako jsou semináře a workshopy. Naší nejnovější aktivitou je iniciativa otevírání úřadů podnikatelům. První zrealizovanou spoluprací z této oblasti jsou Snídaně s předsedou Úřadu průmyslového vlastnictví. Je velmi povzbuzující, že na všechny naše akce máme pozitivní ohlasy. To nás motivuje a současně i zavazuje k tomu stále naše služby zlepšovat.

Jmenuji se Michaela Chytilová a jsem patentový zástupce. Při vyslovení této věty se vždy naslouchající zastaví a řekne větu typu „tak až něco vymyslím, tak si tu u vás nechám patentovat“. Patentový zástupce to však nejsou jen patenty. Chráníme to nejcennější, co ve firmě máte, a to jsou nejen vaše nápady, ale především značky. Každý podniká pod nějakou značkou. A věděli jste, že už když si ji vybíráte, měli byste se zajímat o to, jestli neexistuje nějaká podobná značka? A když už ji máte, zamysleli jste se někdy nad tím, jak si ji pojistit? A jak zabránit jiným, aby mi tu moji značku napodobovali? Jde to vůbec? Na to vše, a ještě mnoho dalšího je patentový zástupce odborník a s tím vším vám může pomoct.

 

chytilova-foto-mensi

 

Každá značka reprezentuje příběh. Příběh toho, kdo je majitelem značky. Ten příběh je tím nejcennějším majetkem, který firma má. Příběh pomáhá posunout spotřebitelovo vnímání a navázat s ním hlubší emocionální vztah. Lidé si nekupují značku, ale její příběh, který jedí, pijí, nosí na sobě a jsou ochotni za něj platit.

Začít budovat značku s tím, že ani nevím, jestli náhodou neporušuji práva někoho jiného je velký hazard. Můj příběh pak může mít i tento scénář. Začínám vařit polévky a mám domácího mazlíčka jménem Megy. To je přece moc krásný název pro mé polévky. A navíc dobrý příběh – mazlíčky má přece každý rád. Vařím a začíná se mi dařit. Pořizuji si provozovnu a obrat se mi zvyšuje. Mám stále více zakázek. Zájem roste i v dalších městech. Prodám první franšízu. Obrat roste. A jednoho dne mi přijde dopis od zahraniční advokátní kanceláře, ve kterém se píše, že zastupují majitele ochranné známky Maggi a že mám týden na to všechno zboží zničit, předat jim všechny informace o prodeji za všechny ty tři roky zpátky a poslat veškerý zisk na jejich účet, a ještě zaplatit za porušení práv z ochranné známky třeba dalších sto tisíc korun. Bum ho! Dohoda není možná, Musím vše přeznačkovat a doufat, že o škodě se ještě bude dát jednat. A přitom stačilo si nechat si hned na začátku udělat rešerši, jestli ta „moje“ Megy není podobná již zapsané ochranné známce.

 

misa_tydenpodnikani

 

Jsem šťastná, že moji klienti mají příběhy jiné. Přicházejí již ve chvíli, kdy o nové značce přemýšlejí. My vše pečlivě prověříme a pomůžeme vybrat takovou značku, které je jedinečná. Necháme ji zaregistrovat jako ochrannou známku. A pak hlídáme, jestli se někdo na dobrém jménu a příběhu našeho klienta nepokouší těžit. A pokud se tak stane, tak to za něj vyřešíme. A náš klient se může v klidu věnovat svému podnikání.

 

Tím se vlastně stáváme součástí příběhu jeho značky. Jsme na to hrdí.

 

www.chytilova.cz

www.fenomenznacky.cz

 

Autor: Alena Ratajová