Tvá pověst je to nejdůležitější, co máš!

embassy-935558_960_720

V dubnu jsem se zúčastnila přednášky Grega Savage, velezkušeného australského recruitera, který si mimo svoji domovinu získal respekt po celém světě jako přední odborník v oblasti náboru. Jeho přednáška ve mně vyvolala spoustu podnětů k zamyšlení, které přesahují hranice tohoto odvětví, a tak jsem se je rozhodla sepsat i mimo HR komunitu.

Stěžejním tématem jeho přednášky byl osobní marketing. Marketing a propagace totiž není v dnešní medializované a technické době pouze záležitostí komerčních značek a produktů, ale do určité míry se týká každého z nás.

Ačkoliv pracujeme pod záštitou firmy, značky či jednotlivců, náš osobní brand (značka) je to jediné, co si v případě odchodu odneseme s sebou. Osobním brandem se pak myslí naše mediální stopa a naše pověst. Dle Grega tento zjevný fakt spousta odborníků podceňuje a neřeší. Nabízí se tak otázka k zamyšlení -„čím to je?“ Vždyť pověst je mnohdy to, co v businessu rozhoduje.

„Dobrá pověst je nicotná a velmi nesprávná představa, často se získá bez zásluhy a ztratí bez viny.“ William Shakespeare
„Dobrá pověst je nicotná a velmi nesprávná představa, často se získá bez zásluhy a ztratí bez viny.“
William Shakespeare

Jedním z důvodů může být časová náročnost a letitá kontinuita. Výsledek naší networkingové  a sociální práce se totiž neprojeví okamžitě. Je to běh na dlouhou trať a je těžké setrvat v činnosti, která na první pohled nepřináší žádné výsledky. Je to stejné jako cvičení v posilovně. Tělo bolí a svaly se hned nevyrýsují. Ale s jistou dávkou trpělivosti a pravidelnosti se kýžený výsledek jednou dostaví. Ne každý ale vytrvá a stihne nadcházející plavkovou sezónu a o tom to je.

Kolik z nás mělo jít na obchodní jednání a „prokleplo“ si našeho potenciální obchodního partnera na internetu? Zajímá nás ale, že již zmíněný partner udělá totéž? Co o nás zjistí? Jaké informace o nás najde? Najde vůbec nějaké relevantní, nebo uvidí jen mé aktivity ve volném čase? A pokud ano, chci aby přesně tyto informace dostal?

„Tvou největší překážkou není tvůj konkurent, klient či nová technologie… Tvou největší překážkou jsi ty sám. Ty musíš být lepší než jsi byl včera. Tvá budoucnost se formuje od teď, od tohoto momentu.“
„Tvou největší překážkou není tvůj konkurent, klient či nová technologie… Tvou největší překážkou jsi ty sám. Ty musíš být lepší než jsi byl včera. Tvá budoucnost se formuje od teď, od tohoto momentu.“

Greg v průběhu své přednášky zmínil případ jistých mladých lidí v Americe, kteří si v dospělosti musí měnit své jméno. Jejich mediální stopa jim v dospělosti škodí natolik, že nemají na výběr. Když se nad tím člověk zamyslí, úsměvné to není. Internet je mocný nástroj a dokáže se obrátit i proti nám.

Právě v tom je klíčový osobní marketing. Nezáleží na tom, jestli si svou značku buduje člověk v rámci korporátu nebo vlastní společnosti. V obou případech je potřeba. A právě obsah našich sdílení na sociálních sítích či našich webových stránkách je klíčový.

Podívejme se třeba na stále populární Facebook. Odhaduje se, že tato sociální síť se může pyšnit cca 1.65 miliardami uživatelů. Z toho se 4,5 miliónu Čechů přihlásí na Facebook alespoň jednou za měsíc. Statistiky jsou zveřejněné Facebookem v loňském roce. Počet lidí, kteří tak mohou sledovat naše aktivity je enormní. Domněnka, že pokud někoho nemám v přátelích, tak jsem v bezpečí, je zcela naivní. Kolik z nás ale nad networkingem a svými internetovými aktivitami přemýšlí?

„Udělej změnu před tím, než je nutná a zamysli se!“
„Udělej změnu před tím, než je nutná a zamysli se!“

Sociální sítě budou téměř s jistou existovat a hrát významnou roli po zbytek našeho života. Ač se nám ta představa nemusí líbit či nás dokonce děsí. Sociální sítě a internet jako takový můžeme přirovnat třeba k ohni. Jeho objevení zásadně posunulo lidstvo ku předu, ale při neodborné manipulaci také zničil vše, co lidé tak pracně budovali.

I přes veškerá zmíněná rizika ale budujte! Budujte vaši mediální stopu a vaši značku, váš brand. Ale s rozmyslem a s ohledem na možné dopady. Mediální stopa nejsou pouze upravené fotografie, které zveřejňujeme na Instagramu, fotky z cest či z různých akcí a koncertů. Vaši mediální stopu mohou zanechat i informace, které sdílíte, vztahy s lidmi, vaše dosažené (nejen) profesní úspěchy či neúspěchy. Dohled se dá v dnešní době vše. Co člověk dohledá o vás?

 

Já už se zamyslela a položila zjevné otázky, jak na ně odpovíte?

 

 

 

Autor: Andrea Romanská

Odkaz na původní článek naleznete zde:

https://www.hrmixer.cz/konference/410-byli-jsme-u-toho-hvezda-recruitmentu-greg-savage-v-evrope